Året 2018 i tekst og bilder

Da er fiskeåret 2018 snart en saga blott. Her kommer en årsrapport på det meste som har vært av turer og opplevelser så langt i år. Dette året har vært et “opp og ned” år, mest på grunn av den hete sommeren vi hadde. Våren kom brått etter en kald mars måned og tropesommeren likeså. Våren var over på 3 uker egentlig. Liker ikke sånn bratt vårfiske. Bedre at den drar seg utover noen flere uker. Da er som regel fisket bra over en lengre periode. Vær og vind får vi ikke gjort noe med, så det får da være utfordringen hvert år.

SJØØRRETFISKET

I år har det blitt omtrent like mange turer som i fjor. Mange av de er dog korte, før og etter jobb og en og annen lengre tur.  Jeg passer også å ta med ungene på noen turer også, da blir det litt lettere å komme seg ut selv om fisket ikke blir like “intenst” som om jeg var alene 😉

I år ble det 236 sjøørreter med et snitt på 0,54 kg. Jeg bokfører alle fiskene jeg får i eget excel ark. Dette bruker jeg aktivt i årene som kommer, noe som er nyttig å kikke på ang. fangster og plasser jeg har fiska før. Det er noe spesielt med sjøørretfiske syns jeg. Havet, duftene, måkeskrikene….vakene. Rett og slett deilig for kropp og sjel å komme seg ut i det ramsalte. Drømmer stadig om den store overspringeren og jeg er sikker på at den kommer en dag! Største jeg fikk i år var 2,1 kg. EN fisk over 2 kg altså. Til gjengjeld hadde jeg 3 over 1,5 og 21 fisker mellom 1,0 – 1,5.

Fisket har foregått fra Son i nord til Grebbestad i Sverige i sør. Fisker stort sett overalt avhengig av vind og føre og ikke minst hvor mange timer jeg har til rådighet. Har jeg et par timer til rådighet så blir det selvsagt mye lokalt f.eks Karlsøya, Grimsøya og Ullerøy.

LAKSEFISKET

Laks har alltid vært en del av meg. Siden jeg fikk min første laks på 1,3 kg på spinner i Glomma da jeg var 13 har jeg vært frelst. Må bare til elva jeg er vokst opp i for å kjenne på naturen og spenningen rundt laksefiske. Blir endel korte turer her også. Ofte kjører jeg overnatting der jeg får med meg det spennede kveldsfisket og ikke minst morrafisket. Passer best med familie og jobb sånn. Laks er ikke lett å få i Ågårdselva og i år fikk jeg bare en pen laks på 6,0 kg der.

Denne dagen stod jeg på nedre holme en sen junidag. Det kom 4-5 fine mellomlaks som stadig viste seg med nisevak. Etter nesten å ha gitt opp, tok denne blanke saken flua. Ikke den største, men kanskje den peneste laksen jeg har fått.

Varmen var så uutholdelig og elva sank. Vanntempen steg til de marerittaktige 20 gradene og da freder elva seg selv. Men jeg hadde noen fine turer i Glomma også. Den var nede på under 300 kubikk/s, så her fikk jeg se elva, strømkanter og “brekk” som jeg aldri har sett før. Utrolig spennede å søke og lese elva. Moro når man får svar på sine antakelser på hvor laksen står hen også. Her fikk jeg 3 laks på 7.8, 6.8 og 2.0 kg, samt en fet sjøørret på 1,5 kg. Den første og siste laksen var villfisk noe som dessverre ikke er så vanlig i Glomma.

BRUNØRRET/HARR

Det ble ikke mange turer etter disse artene i år, men noen målretta turer hadde jeg. Tradisjonen med tur “til de dype skoger” med jobbkolegaer har blitt en tradisjon som jeg nesten ikke klarer å la være å bli med på. Det er så nydelig, stille og vakkert der inne så det er bare å klype seg i armen. Varmen gjorde sitt inntog der også selvfølgelig, så det meste av vulgataklekkinger var allerede over. Men, vi hadde noen meget korte perioder med klekking veldig sent på kvelden.

Her er det helt selvskrevent at ungene skal være med. Å la de surre i vannkanten, finne nymfer og se på sommerfugler og frosk er noe jeg tror flere barn hadde hatt godt av. Vi kjørte to netter denne gangen. Da blir det litt mer tur ut av hele opplegget. Langt fra folk og mas.

Som skrevet var det sent på kvelden tingene skjedde. På dagen kunne vi slappe av samt gjøre andre ting. Altfor varmt til at fisken og insektene var aktive.

Olaf og jeg var også en lørdag oppover Østerdalen for å fiske harr. Som harren alltid er så var det litt i det grinete hjørnet tidlig på dagen. Litt utover formiddag og ettermiddag våkna den og starta å spise. Fikk servert små klekkere og nymfer da! 😉 Fin tur dette også.

GRØNLANDSTUREN

Denne turen ble årets hovedtur. En planlagt sådan og en 40 års gave fra familien og meg selv. Jeg var gruppeleder og hadde med meg et reisefølge på 10 personer. Vi har spart og planlagt i to år, så dette var en høydare av dimensjoner. Vi hadde håp, men trodde ikke våre egne øyne da vi kom dit.

Vi var spente alle sammen. Etter en lang reise med tre fly, hotell, båt og gummibåt var vi fremme. Vi måtte inn på tidevannet og vi var heldige som fikk et fiskedøgn ekstra. Gruppa gikk de nødvendige 40 minuttene før de nådde røyestimene. Her landa vi 330 (!) sjørøyer det første døgnet. De fleste måtte klype seg i armen der. Fisket fortsatte og avtok på ingen måte. Etter endt tur landa vi 1581 sjørøyer med bra snitt og topp på 4,0 kg.

Elvesystemet bestod av hovedelva, sideelv (side creek) og en elv ovenfor et stort vann (upper creek), så det var mer enn nok å fiske på for oss alle (inkl guiden, kokk og løpegutter). Virkelig en opplevelse som har satt spor i sjel og sinn. Her er traileren fra den turen;

Greenland – Arctic char heaven from Morten Pettersen on Vimeo.

En sjørøye på 3,3 kg på AFTM #2 berører yttergrensene av hva man kan forvente av hva en fluestang skal tåle.

JAKTA

Ofte avslutter jeg “fangståret” med litt jakt. Det er så trivelig å samles for å f.eks jakte rådyr eller villsvin. Legge taktikk og bruke hund. Noen kvelder tillater dette og er man heldig så blir det kjøtt i fryseren også. Det ble ett rådyr på meg i år, ellers lite fangst. Jobber med et lite villsvinprosjekt i disse dager så vi får se hva de nærmeste dagene bringer.

Det har vært et aktivt og variert “jakt og fiskeår” for å si det mildt. Er så uendelig takknemlig for at jeg har muligheten, en forståelsesfull kone, helse og ikke minst at jeg kan ta med ungene mine på dette. Håper å så noen frø hos de da slik at de kanskje kan få noe av samme interessen som meg. Dette som jeg har skrevet om nå er rett og slett et resultat av grenseløs interesse for natur og villmarksliv, noe som startet hos meg som 5-6 åring. Målretta utstyrsinnkjøp, kunnskap og erfaring har kommet gjennom møte med mange forskjellige mennesker opp gjennom oppveksten. Kunne skrevet bok om dette, men det blir for mye her. Stikkordet er arv og miljø 🙂

Har satt sammen alle bildene jeg mener fortjener litt lys fra dette året;