Jonas med abborpers idag!

Igår var det Jonas sin tur til å være med pappa på telt tur der vi dro en tur til nedre holme i Ågårdselva. Vannstanden er såpass lav at det er fine forhold for abbor og gjeddefiske i det indre løpet, mens pappa´n kanskje fikk muligheten til å svinge fluestanga i hovedløpet.

290716n1
Jonas er klar for en natt i Ågårdselva

Fullrigga av telt og utstyr sykla vi innover. Labert med fisk på fangstbørsen om dagen og kombinert med ferie gjør sikkert sitt til at det er lite folk i elva. Idag målte jeg 19 grader også, og det er absolutt ikke bra med tanke på laksefiske. Annen fisk er heller ikke spesielt aktive heller da.

2907161
Idylliske Ågårdselva

Jonas har etterhvert blitt en kløpper til å kaste med haspel, så jeg utstyrte han med panther martin spinner i 6 gram slik at han med stor sansynlighet ville få fisk.

2907167
Jonas er en tålmodig liten mann som er glad i å fiske

Selv dro jeg over et par ganger i hovedløpet uten hell. Jonas jobba litt i indre løpet uten hell der også. Etterhvert så måtte jeg vise han noen teknikker og da ble det en liten abbor. Gutten fulgte med og tok etter. Vi gikk hvert til vårt igjen og ikke lenge etterpå jalla det i dalen; “Pappa, jeg har fisk!”
Spurta over kanten og fikk se en glad liten gutt som skalv i knærne med en abborpers på anslagsvis 250g. Dette er store saker for en 7 åring!

2907163
Jonas med ny abborpers på spinner

2907164

Med ett fikk jeg høre; Pappa, nå har jeg fått større abbor enn deg! 😉 Så var det brått konkurranse og jeg måtte se meg grusa av gutten 🙂

Noe laks ble det heller ikke, og med fokus på natur fikk vi se villmink (mor med 4 barn), skarv, hakkespett, canadagås og ravn. Å bruke beverflis som erstatning for kniv til nuggattien måtte også til. Dette var en liten overnattingstur full av villmarksopplevelser i særpenatur!

På vei hjem plukka vi blomster og ca 2 liter villbringebær til mamma om venta hjemme!

2907168
Grøftene innover Ågårdselva er smekkfulle av villbringebær nå. Vi plukka fort 2 liter

2907169
En liten mann med stor hjerte som skal hjem til mamma med villbringebær og blomster