Villmarken kaller i Finnmark

Da er årets villmarkstur over og vi kan se tilbake på en uke med laksefiske der uka endret seg drastisk. Vi hadde allerde lagt noen planer for hvilke elver vi skulle fiske, men med vannmengdene som var over hele Finnmark måtte vi kjøre noen nødløsninger for å komme til fiskbare områder. Vi starta i en liten skjønnhet av en elv på Varangerhalvøya første dagen.

Fisket starter som regel kl. 1800 i de fleste elver i Finnmark, så er man tidlig ute er det da tid for litt rekognosering

Vi rigga lavo og gjorde det meste klart for fiske og en natt ved elvebredden. Denne elva fiska vi fordi her var det bra med fisk, samt at hovedelva holdt fredning frem til tirsdag kl. 1800.

Lavo er perfekt husly på slike turer. God plass og ståhøyde er greit når man nærmer seg 40 år

Vi tråla elva opp og ned. Tidvis en del folk og “konkurranse” om plassene, så her ble iallfall jeg litt tilbakeholden. Liker jo å ferdes lengst vekk fra folk så dette ble som det ble. Laksen var i elva i bøtter og spann, og hoppa overalt. Jeg mista en laks her, mens Sverre var mer heldig og dro iland en vakker sak på 4,3 kg.

Sverre med en pen Varanger laks på rett over 4 kilo

Vi dro før fiskekortet løp ut for å komme oss inn til hovedelva. Et godt reisestrekke og forberedelser for å komme inn dit. Her må en hente ut litt mer krefter enn vanlig for å komme helskinna frem til leirplass. Med sekker på over 30 kilo, kjennes dette. Under 2015 turen ble vi kjent med en reinsdyr og sauebonde fra Tana, så han skulle tilfeldigvis opp å se etter sau så vi var heldige å få litt skyss på veien 🙂

Det er slike elver vi ønsker å besøke. Langt fra folk og svært dårlig mobildekning

Tøysekopp Morten måtte være litt reinsdyr

Vel fremme ved planlagt leirplass ble vi vitne til en massiv elv som holdt MYE vann. Vi var advart på forhånd, men det skulle absolutt være fisk. Vi brukte litt tid på å finne nettopp den siden den stod på rare plasser den normalt ikke står på. Vi måtte gå en del og lete opp fisken. Dog var de to første døgna uten fisk, selv om vi dro på laks og mista de. Absolutt ikke lett å dra på en kruttønne og følge den langs bredden!

Vann langt innover skogen og dype partier langs viekrattet gjorde det vanskelig å fiske og ikke minst kjøre fisk

Heldigvis endret forholdene seg kjapt. Allerede på torsdag hadde elva falt 20 cm og det var betydelig bedre fiskeforhold i elva. Flere av plassene ble gjenkjennelig og fisken starta å gå på elva!

Olaf kjører pen laks på et brekk som etterhvert lot seg fiske av

Olaf med flott fangst

Sånn bare fortsatt det. Elva var synkende og laksen gikk. Vi hadde noen flotte timer helt øverst i elva, mo spikkers alene der laksen ofte kom oppover elva. Det er jo denne fisken som somregel tar også. Selv fikk jeg en flott 3,5 kilos hannlaks som var helt spinnvill. Vi fikk hova den greit etter en morsom kamp.

En flott hann laks lot seg overliste av en bitteliten og lettdressa dobbeltkrok

Olaf nyter lunsjen etter noen fine timer i kulpen

Nyskjerrig og eventyrlysten er jeg ofte på slike steder. Ser jeg en sideelv på kartet og det er innenfor rimelig gangavstand, så ønsker jeg gjerne å bruke noen timer på dette. Bare for å sjekke så stakk jeg opp til en liten sideelv i området. Her var det ikke noe laks, men jeg fant noen vannvittig stilleflytene tørrfluepartier som kunne ta pusten fra de fleste. Her velta det seg storharr overalt. Hadde kun lett lakserigg med riffling hitch, og harren var ikke sen å be. Her var det kilosharr på kilosharr og jeg så noen enda større.

Denne harren på rett oppunder kiloen lot seg friste av en liten riffling tube

Dessverre bare renner dagene unna på en slik tur. Lørdag var kommet og vi valgte å splitte gruppa. Olaf gikk oppstrøms og Sverre og jeg gikk nedstrøms. På vei ned satt vi oss ned ved et brekk og studerte litt. På nedsiden var det et sammenhengende fossestryk på over 1 kilometer, så her hadde vi en teori om at laksen måtte stoppe. Vi satt å studerte en stund og rett fikk vi i våre antagelser. Brått nisevaka det en 10+ fisk på brekket. Ikke mange minuttene etterpå starta hoppeshowet med små – og mellomlaks mot andre siden. Rett og slett vakkert å se på. Vi fiska over, lot plassen hvile og fiska over igjen. Rullerte litt, tok en kaffe og sånn gikk timene.

Kaffekjele på bålet hører med

Brått smalt det som lyn fra klar himmel for Sverre. Storlaksen hadde steget og tatt den lille flua hans og sirkuset var igang.

En 7-8 kilos laks har tatt flua

Kampen varte i noen mintter før flua kom i retur. Synd egentlig, men sånt hører med. Vanskelig å lande fisken også siden det var viekratt utover elva. Lot plassen hvile litt igjen mens jeg samtidig rigga ny fotom og flue. Var litt småsær den fisken så jeg satt på 0,33mm spiss og en liten dobbelkrok i str. 14(!). Tre kast skulle til før det bretta seg en 10+ laks over den knøttlille flua! Hogget var så massivt at jeg holdt på å miste stanga. Fisken gikk kast-i-kule oppå brekket før den ga f… og ville til havs. Ned fossen og game over!

Storlaksen gjorde 3 massive byks på brekket før den skulle tilbake til havet

Under kjøringa tryna jeg i buskasset, holdt på å få skuldra ut av ledd og toppa det hele med å fylle vadebuksene med vann! Dårlig gjort av laksen syns jeg.

Etter å ha mista turens største laks var det bare å sette seg ned å trøstespise litt sjokolade

Så var det Sverre sin tur igjen. På tredje kastet sipp-vaka det en laks på flua hans. Gutten stramma til og dette var en enda større fisk! Laksen gjorde ren reprise oppå brekket før den bestemte seg for å reise til havs den også. Snella til Sverre var på vei til å gå tom og fisken stod nedi en kulp 200 meter på nedsiden! Det var fortsatt kontakt med fisken og det var bare å løpe etter. Sverre kava i busker, klatra rundt trær nedover elva og gjorde de som driver med elvepadling til skamme. Makan til jobbing har jeg neppe sett noen gang. Vel 500 meter på nedsiden fikk vi laksen inn i en bakevje og fisken så ut til å bli trøtt.

Storlaksen til Sverre var av det sinna slaget og ville til havs

Etter drøyt 50 minutters kjøring og nesten landing så løsna plutselig flua fra munnen til laksen! Akkuratt den fisken hadde vi fortjent etter å ha dratt av 3 storlaks på et par timer. Bittert og surt på en gang, men sånn er det. Ble bare enda mer sjokolade og kaffe ved brekket. Selv om vi ikke klarte å lande en eneste laks ble denne fiskedagen turens høydepunkt og et minne for livet! Mye action og gøy for penga.

Tilbake til leiren fyra vi et bål og grilla noen tykke laksekoteletter rett på bålet. Godt å sitte langs bredden “å møle” laksekjøtt med fingrene 🙂 Mette ble vi og det var kort vei til soveposen etter en fartsfyllt dag ved elva. Uka tok slutt og nå bar det hjem til familen og kjøttkakene igjen 😉

Laks rett på bålet smaker fortreffelig

Her er noen fler bilder fra turen;

//galleri.mortenpettersen.com/#!album-34

Kort oppsummert ble det landa 11 laks, samt at vi mista ca 15 til. Mye viekratt og massivt med vann og dertil vanskelig å lande får vi skylde på denne gangen. Moro så lenge det varte illafall!

PS! Det kommer 2-3 filmsnutter fra denne turen i nær fremtid, bare å glede seg! 🙂

Comments

1. Dere får ta turen til syltefjordelva neste år? Flotte bilder og morsom lesning. Vi møtes kanskje på bredden neste år også! PS. Vi fikk laks på Olaf sin flue og kaller den fra må av Solberg green? Skitt fiske resten av sesongen!

2. Hei!

Jo takk for det. Fikk ikke snakka så mye med dere, men så at dere fikk fisk på flua til Olaf 🙂 Det var bra! Ja hørte Olaf snakka om invitasjon til Syltefjordelva. Olaf skal kanskje dit, jeg drar til Grønland å fisker sjørøye neste år. Håper vi sees ja!