10 år med www.ørret.com!

Nå har det jammen gått 10 år siden jeg starta denne nettsiden. Tida flyr! Det starta med www.mortenpettersen.com og dette domenet hadde jeg i noen år før jeg fikk muligheten til å kjøpe www.ørret.com domenet. Syns det passa bedre så da var veien kort for å flytte alt sammen. I årene 2000-2007 fikk jeg mange spørsmål om turer, samt digitalkameraet gjorde sitt inntog. Stor interesse for foto og film gjorde sitt til at jeg ville plassere alt materiale en plass. Det må sies å være hovedgrunnen til at jeg holder på med dette 10 år etter. Ekstra moro er det å se tilbake på flere av filmene og bildene jeg har tatt i årene som har gått.

Det har vært mange turer på disse 10 åra. Mangfoldige turer i innland og ikke minst langs kysten etter sjøørret og en del turer til blant annet Kolahalvøya, Island og Bornholm. Dette er minner som har printa seg inn i hodet og opplevelser som bare gjør at man bare vil ha mer. Har aldri prøvd narkotika før, men jeg kan godt tenke med at det er en viss sammenheng her 😉

I 2007, da bloggen starta, var jeg på Cuba og fiska bonefish og tarpon. En uforglemmelig tur med mye bra fiske

Samme år og nesten rett etter at jeg kom hjem fra den turen så satt jeg meg på fly til Krikenes og dro over til grensa til Kolahalvøya. Dette var mitt andre møte med tundraen og en av mine fineste turer til vidda der oppe. Husker vi hadde vannvittige klekkinger og stor nisevakende brunørret på brekka i “Big Trout”. Her landa jeg min hittils største brunørret på tørrflue også. En pers på 4,2 kg jeg ennå ikke har klart å slå.

Gutta boys på tundraen. Det var så mye mygg at det til tider var vanskelig å puste. Myggmiddelet brukte vi opp det første døgnet og da var det bare å ty til myggnetting for å ikke bli drept

Tundraen holder noen sykt fine fisker. Her er en brunørret på 2,8 kg og bare 52 cm fra et brekk nedstrøms big trout

Fisket har vært variert i alle disse åra. Tørrfluefisket er nok den fluefiskeformen som ligger hjertet nærmest og jeg syns det er like spennende med harrfiske så vel som laksefiske. Men det å stå i en sommerelv der elva renner rolig forbi for så å se små døgnfluer poppe opp av elva er bare magisk. Det å speide og se etter vak og annen overflateaktivitet gir meg utrolig mye. Komme seg i posisjon, finne ut av hva fisken tar for så å finne mest mulig lik flue i flueboksen. Lykken er komplett når man klarer å overliste krabaten til å ta 🙂

Det har blitt en del harrfiske på lett utstyr både lokalt hjemme i Glomma og lenger opp i landet

Sjøørretfisket er kanskje det fisket som har opptatt tiden min mest. Dels fordi jeg elsker å fiske ørret og dels fordi jeg bor der jeg bor. Sånn sett så er jeg malplassert i forhold til ønska fiskeform, men sånn er det. Man kan dra stor nytte av “imitasjonsfisket” jeg har tillært meg gjennom elvefiske etter brunørret til fiske på kysten. Ørreten er ikke dum og er ofte selektiv.

Det har blitt mange flotte sjøørreter opp i gjennom åra

Best av alt er å nyte fersk sjøørret rett på bålet. Er man på telt tur og har litt tid så er det obligatorisk!

Svoger med en vakker sak fra Hornesskilen

På de 10 åra har vi i SOJFF også kultivert bra med gytekulper for sjøørreten i Stordiket. Her har det blitt født mang en sjøørret som forhåpentligvis har funnet veien til en eller annen flue ute i sjøen (eller sluk for den saks skyld).

Her er Dan igang med å erstatte blåleire med gytegrus. Her har vi holdt på i ca 12 år i skrivende stund

Oppi all denne “galskapen” så har jeg også en kone og etterhvert tre barn å ta meg av også. Kona var ofte med på telt turer for å fiske sjøørret for flere år siden. Egentlig litt rart at ho har holdt ut 😉

Kona er ikke noe glad i fisk, så vi fikk lære henne dette da. Ho holder fortsatt ut!

Laksefiske er også en stor del av livet mitt. Ofte er jeg å finne i Ågårdselva i Sarpsborg og der kan jeg sitte i timesvis og bare nyte. Laks er selvsagt målet, men dersom jeg kommer tomhendt hjem gjør det ingenting. Elva er vanskelig, men det gir bare ekstra tenning for min del. Fisker man “lurt” og legger noen planer så lykkes man til slutt.

Foreløpig pers i Ågårdselva er estimert til 13 kilo. En pers jeg kanskje kan se langt etter å slå, men ikke umulig å slå

Flere Kolaturer har det blitt. Man vil bare mer og mer når man skjønner hva denne herligheten av en halvøy kan levere. Man må ta litt sjanser, tåle å misslykkes for så å glede seg over å lykkes enten det er stort eller smått. Kolahalvøya har gitt meg i overkant av 120 brunørreter over 1 kilo de gangene jeg har vært der. Sykt snitt er det også.

Å holde i slike fisker er nesten litt absurd. De er så fete og velproposjonerte at det nesten ikke er til å tro. Rett og slett vakre er de

Oppi all fluefiskekaoset, så bor det en liten abborfisker i meg også. Da er det storabbor som gjelder og konkurransene jeg har hatt med Jørgen opp i gjennom åra har bare vært morsomme! Ser tilbake på mange av de med et stort smil!

De korte og intensive Islandsturene jeg har hatt setter jeg også utrolig høyt. Her har reisemålet vært planlagt i lang tid og vi har ofte lykkes i å fange artene vi har vært ute etter. Her en urørret-kubbe fra Minnivallalækur i 2010. Måtte i kjelleren for å få fisk her, så gleden var stor da jeg lykkes med denne. Så adskillig større fisk, men de var ikke lett å overliste.

Disse 10 åra har gått fort og må si jeg har rukket over mye – og variert. Gleder meg allerede til de 10 neste åra og de kommer helt sikkert til å bli noe annerledes siden jeg nå har 3 gutter. Merker at de også blir ivrige og jeg håper jeg kan få noen turkompiser etterhvert. De er små ennå så mye kan skje 🙂 Uansett vil denne bloggen bestå i mange år til 🙂 Dette er innlegg nr. 499 også!