Året 2015 i tekst og bilder

Året 2015 er snart over og denne fiskesesongen er kanskje en av mine beste rent opplevelse – og fangstmessig. Året har vært variert, alt fra laksebonanza i Finnmark til mort på svaberget med ungene.

I fjor var det også en meget mild vinter og det ga fine forhold for sjøørret sent i desember og tidlig i januar. Var på noen korte turer etter jobb, turer på kanskje 1 time som ga 7-8 sjøørret. Tidlig mørkt og unger som skal hentes i barnehagen gjorde sitt til at turene ble korte.

191214b1

Bonanza takter sammen med Olaf yttesrt på Hvaler midt i januar. Turen ga 17 sjøørreter mener jeg å huske.

110115e2

1101151

Innimellom fiskinga fikk vi knerta et par villsvin også. Spennende saker langt til skogs i Sverige. Her får man virkelig kjenne på hjertepumpa når de kommer.

0602152

120315jn1

Så kom kulda da og isen la seg som smått på Tunevannet der vi ofte tilbringer litt tid 🙂

0802156

0802154

Isen kom like fort som den forsvant, så vi fikk akkuratt vippa opp noen pinner på trygg is. Etter det gikk det slag i slag ute i fjæresteinene med bra med sjøørret. Sesongen starta bra syns jeg, men skuffa etterhvert. Sitter med rekord-antall i 210 fisk nå, men mange av de små desverre. Av 210 sjøørret er det kun 1 fisk over 2 kilo. Det sier sitt.

1203151
Eneste sjøørreten over 2 kilo i år

Som alle andre mars og april måneder så er det sjøørretfisket som gjelder. Koser meg stort ute på kysten på jakt etter havets sølv. Noen bomturer har det også blitt, men stort sett fisk i hoven.

Pål-Espen geleida meg til en ny hotspot som jeg akkuratt rakk før bettet ga seg.

010315s1

010315nq1

Så ble det bråbestemt en 3 dagers Bornholm tur. Maratontur til de grader, men vi tok sjansen og stakk. Ble noen fine halvannenkiloser på meg. Største var det Tom Arne som stod for. Langt å kjøre, men du verden så deilig å kjenne den danske kysten igjen. Noen år siden nå.

230315_7

230315_1

Öring premiär i Sverige var en stor skuffelse for min del. Plassen vi har telta på i 16 sesonger nå holdt kakaofarga vann så der var det håpløst. Dro litt videre og fikk noen fisker her og der. Ole Jørgen og Winger hadde bedre utbytte enn meg den dagen. Men vi kosa oss med villsvinkjøttkaker og skravling i lavoen.

0104155

0104151

Hadde jo akkuratt fått JULING av en sint grunneier også, så det var godt å treffe vennlige “granner” hos söta bror.

0104157

For meg så glir sjøørretfisket over i brunørret og laksefiske utover forsommeren. Det ene bare overlapper det andre for å si det sånn. Er alltid sesong for ett eller annet 😉

Gjeddetur med gutta er ikke feil

1405151

1405154

Når varmen og klekkingene satt igang så var jeg som alltid på plass i skogsvanna jeg pleier å fiske i. Tur med myggen og gutta ga et par fine skogsørreter på mortimitasjon. Brunørreten jaga mort inne på grunna (til min store forbauselse) og jeg hadde med havabborboksen tilfeldigvis.

2605151

260515vh1

1 juni kom kjapt, og klok av “skade” lot jeg elva sette seg litt før jeg satt inn støtet i Ågårdselva. Har brent mye krutt der tidlig før, så i år gjorde jeg en vri. Isteden dro vi på tørrfluetur etter brunørret i et vann i grensetraktene og der traff vi spikeren på hodet. Makan til teppeklekking av vulgata har jeg ikke vært med på før, iallfall ikke i den skalaen der. Døgnfluene kravla ut av nymfeskalla sine rundt bellyen mens det vaka 🙂

1106157

110615h1

1106154

120615p2

Turene med Jonas i Degernesfjella er en av mine fineste turer. Ser guttungen gløder og er ivrig i det han foretar seg. Pappahjertet smelter 🙂

27061506

27061507

27061503

Et av årets høydepunkt var Finnmarksturen. Denne var planlagt siden fjorårets tur og i år ville vi lenger inn. Med sekk på ryggen kom vi oss inn dit vi ville. Dagene før vi kom var elva kald og “fisketom” og idet vi nesten parkerer bilen fikk jeg meldingen “Nå kommer laksen”. Vi trodde nesten ikke det vi så da vi kom inn. Det hoppa og spratt laks og de var på vei opp!

200715n02

200715w1

Var nesten så jeg måtte klype meg i armen innimellom. På de 5 dagene vi var inne landa vi smått utrolige 33 laks på 3 mann.

200715p10

200715n43

Fikk festa noe av herligheten på film også

Finner vi gull? from Morten Pettersen on Vimeo.

Gutta krutt på indianerfiske i noen utvalgte Finnmarkselver på jakt etter laks!

Etter det måtte jeg ta meg en “timeout” før hverdagsfisket starta i Ågårdselva. En målretta og kort tur fra sen kveld – overnatting og morrafiske ga en pen 8,6 kgs laks. Fikk kjørt snella litt der for å si det sånn.

2106153

På en fjelltur med familien ga jeg guttungen en leksjon i markfiske i bekk med små kulper. Her måtte man presisjonskaste og gi marken flyt på de rette plassene.
Jonas lærte seg å se etter kulper og strømkanter der.

0208153

Hjem så ble det etterhvert utforska et helt nytt vann i indre Østfold. Har lenge hatt mistanker om muligheter for stor fisk og med flyvemaursverming ved bilen skjønte jeg at det kunne bli vakfest. Men at jeg skulle ta 2 kilosgrensa på tørrflue i Østfold hadde jeg ikke trodd. Skal definitivt tilbake hit.

2008152

Litt småsjokka over den absurde hendelsen dro jeg noen dager etter til Ågårdselva igjen. På plass der jeg tok den på 8,6 kg tidligere, men samme flue og samme flyt så SYLTA det til en storlaks som brukte få sekunder på å stikke ned fossen. Den nappa ikke, men “la” seg på flua. Makan til flekk asså. Etter 1 times kamp fikk jeg landa den nedstrøms. En fin ho laks på 108 cm og estimert til 13 kilo. Persjustering der for å si det sånn.

300715n5

Fikk kåla sammen en film også 🙂

13 kilos laks fra Ågårdselva from Morten Pettersen on Vimeo.

13 kilos laks på flue som stikker ned en foss og landes etter 1 times kamp.
www.ørret.com

Litt småsjokka over den hendelsen var det dags for en versus med evigunge Jørgen også. I mange år har vi hatt versus konkurranser og dette året var intet unntak. Jeg lova seier igjen, men måtte se meg marginalt slått igjen. Han har en tendens til å ta meg med få poeng hver gang 🙁

02091503

02091504

02091505

Sensommer bar det litt over på sjøørretkjøret igjen. En og annen tur på kysten må man jo ha.

130915g3

En av de sjøørret turene som huskes best var turen jeg og Pål-Espen hadde “i hans rike”. Vi netta den ene fine sjøørreten etter den andre. Smått utrolig klarte jeg å dra på en fin sjøørret som også tok flua til Pål-Espen under kjøring. Skal ikke være mulig.

150915r1

150915w1

Meitetur med gutta ga også mersmak. Dro med et akvarium for at de lettere skulle få se på fiskene vi fanget. Var noen som sperra opp øya da jeg kom gående med et akvarium der 😀

2709155
Å grave mark er like spennende som å fiske

2709154

2709153

Sjøørret nr 200 for sesongen landa jeg et stykke nedover svenskekysten en sen kveld.

2809151

1 oktober var det sjøfugljakt igjen. Intet unntak i år heller. Labert fugletrekk, men god mat og lavo blir uansett aldri feil.

0210155

021015n4

Senhøst er ofte sjøørretfiske bra så jeg og Jørgen tok fri fra jobb for å tråle kysten etter sjøørret. Skuffa som fy etter bare å nette småfisk tok vi opp båten og dro opp i Glomma. Abborfisket var jo også “på topp” så vi tok de siste timene der. Fikk noen fine fisker før mørket tok oss.

2110154

2110157

Må si jeg føler at jeg har fått lufta meg litt dette året. Med 4 persjusteringer (i antall pr sesong og størrelse) må jeg si meg godt fornøyd med hva jeg har opplevd. Nå ser jeg fram til romjulsfisket etter sjøørret og starten på neste år. Kan vel ikke toppe dette? 😉

For spesiellt interesserte, så er det noen fler bilder her;