Året 2020 i tekst og bilder

2020 har vært et merkelig år på mange måter. Pandemien har jo prega samfunnet i hele år, også fisket mitt faktisk. Men på mange av plassene jeg har befunnet meg har det vært koronafritt heldigvis 🙂 Naturen er vel den sikreste plassen å være sånn sett.

Jeg skal her, som de fleste andre åra, ta for meg fisket (og jakta) jeg har hatt inneværende år. Det har vært et meget variert år igjen og fangstene kan jeg se tilbake på som gode.

SJØØRRETFISKET

Sjøørretbestanden har vært (og er) i en bølgedal nå. Ingen tvil om at det er mindre sjøørret nå enn for bare få år tilbake. Jeg fører statistikk og har ganske god kontroll på hva jeg får og ikke får av sjøørret. Ikke får i form av vante plasser som har levert fisk i åresvis som i år ikke har holdt fisk. Da snakker jeg om plasser som normalt leverer fisk da spesielt i mars/april som altså ikke har holdt fisk i år. Det er spesielt, men jeg velger å være optimist med tanke på fremtiden. Forklaring på det kommer litt lenger ned.

Det finnes noen fine eksemplarer ennå

Heldigvis er jeg ikke ute etter flest mulig fisk på en tur. Jeg er generelt glad i naturen og det å være ute. I år har det blitt mange flere blanketurer enn normalt, men det er helt greit slik situasjonen er nå. Koser meg allikevel. Har hatt 63 korte og litt lengre turer etter denne arten i år.

I år har det blitt 183 sjøørret med denne fordelinga;

Tidvis merkelig fiske syns nå jeg, men jeg har en formening om at det er lys i tunnelen. Har skrevet endel om tørkesommeren 2017 og 2018 før og det er noe av grunnen til nedgang av sjøørret. Disse sommerene tørka ut det meste av bekker og begge årskulla i de 2 åra ble borte da. Det var merkbart under fisket i ettertid. Ofte er 9 av 10 fisker man får i sjøen fra 0,3 – 0,6 kg og kanskje 1 over kiloen. Da er det merkbart om de minste blir borte på så kort varsel. Grunnen til at jeg mener det er lys i tunnelen er hva jeg ser som kommer ut av alle bekkene nå. I september hadde vi el måling i Stordiket og her fikk vi formidable 577 yngel/100m2 bekk. Flere andre bekker i Østfold leverer også gode tall nå. Ole Håkon fra NJFF Østfold har gjort en utrolig innsats med kartlegging i år. Dugnadsviljen og midlene sitter løst, så jeg har troa på en oppgang 🙂

El fiske må til for å kartlegge tetthet av sjøørretyngel
Full bøtte vitner om god tilvekst av sjøørret nå.

LAKSEFISKET

I år har det blitt totalt 28 turer etter laks i elvene Ågårdselva, Glomma og Gaula. På disse turene har jeg fått 12 laks og mista 8. Snittet er 4,3 kg, så det kan jo sies at det er et typisk mellomlaks år i år. Største laksen jeg fikk var 7,4 kg.

Elva er noe helt spesielt for meg. Stemningen og spenningen er bare helt magisk. Det å ta seg en kort kveldstur på sykkel innover Ågårdselva en junikveld er det lite som slår. Ofte vanskelig å få fisk, men det skal det være også. Å hvis man er så heldig å dra på en så er det noen vannvittige krefter som er i sving også.

Olaf får testa om jakka holder vann
Knut fikk denne magiske laksen på 14 kg en junikveld i elva. Denne fikk jeg æren av å håve for han 🙂

Menneskene man treffer, fuglene, beveren og dyrelivet ellers gjør at man bare vil tilbake. Tiden går så utrolig fort dessverre så sesongen er brått over før en rekker å tenke på det. Det ble 16 turer i Ågårdselva i år og litt stang ut i starten med to mista laks på de 5 første turene. Men jeg fikk min revansje den 27 juni med 2 flotte laks på samme tur.

Denne flotte laksen var en av de to jeg fikk denne junikvelden. Den tok kloss inntil land.

BRUNØRRETFISKET

I år har jeg kanskje hatt en av mine beste sesonger på stillevann etter brunørret. Har vært mye mer på jakt etter å finne nye vann og passe på å oppsøke vann man har troa på. Ikke bare fiske på gamle erfaringer. Ta litt sjanser og erfare. Det har blitt mange skritt både med og uten bellyboat på ryggen.

Bellyboat er et fantastisk hjelpemiddel til å nå giftige plasser

Med og uten bellyboat ja, det har vel kanskje vært mest med når jeg tenker etter. Det koster litt å drasse på dette hjelpemiddelet, men du verden så flotte muligheter man får. Med å ligge utpå vannet har man kort vei til der det er vakaktivitet, eller rett og slett vente til det popper opp en døgnflue før vakene setter igang.

Denne vakre fisken fikk jeg på en dun vulgata mens jeg satt i bellyen å spiste baguett

Det har blitt noen pene fisker i år også. Totalt har jeg fått 9 brunørret over 1 kg her hjemme i år med største på 1,8 kg. Den tok også helt uventa da vulgataen lå ute i bølgene mens jeg satt med en baguett i hånda 🙂

Det er lite som slår skikkelige vulgata klekkinger. Er man der da så kan ma ha et virkelig morsomt fiske

Det har blitt noen telt turer med de minste hjemme også. Prøver å ha litt fokus på dette på de gode dagene og når tingene er på topp.

Gutta boys. Martin (7) har akkurat landa en 7 hektos med Jonas (11) som håvmester

Så trenger jeg noen turer alene også. Det har blitt mye sykling innover skogsveier i år både alene samt sammen med kompiser. Flotte turer som har gitt gode minner 🙂

Martin med en flott brunørret

Tiden går fort her også og “sesongen” er såpass intensiv fra april – litt ut i juni. Fisker jo laks også så det er vanskelig å være to plasser på en gang. Men sesongene flyter litt i hverandre, så jeg passer på å veksle litt mellom artene. Så alt i alt har det blitt 12 turer etter brunørret med 31 fangster med stort og smått. De fleste på tørrflue.

FINNMARKSTUREN

I år skulle vi egentlig til Kolahalvøya for å fiske brunørret. Turer som jeg har vært en del av i regi av Atlantic Salmon Reserve (ASR) siden 2007. Men verden stoppa jo opp grunnet korona, så da måtte vi gjennomføre plan B. Med flybilletter til Finnmark var jo ikke valget vanskelig, så det ble en innenlands tur til Ifjordfjellet. Her tok jeg med med gruppa mi og vi fikk virkelig noen uforglemmelige dager innpå vidda. Med basecamp og gåturer på rundt 30.000 skritt om dagen fikk vi våre røyer. Her fiska vi kun med lette stenger i klasse 4, tørrfluer og nymfer.

Basecamp med vanna innover i bakgrunnen

Vi fikk noen virkelig flotte fisker. Røyene stod veldig grunt og ble ikke skremt heller. Vi kunne stå ganske nær de og se de gå opp å ta fluene. Et virkelig drømmefiske!

En av de flotteste fiskene jeg fikk under uka var denne røde hannen på 1.7 kg
Marius igang med nok en røye
Ikke noe å si på fargene her heller

I alt fikk vi 125 røyer under vårt opphold på Ifjordfjellet. Av de fikk jeg 34 stk med et snitt på 1,1 kg. Største dame var denne flotte røya på 1,9 kg

Den siste røya jeg fikk på turen satt punktum for min del. Så røya stod på ca halvmeteren dypt vann og her la jeg nymfa i en litt tirrende og sakte gange foran snuta. Fisken skjøt fart, åpna munnen og tok nymfa! Utrolig artig å se på.

Siste røya var denne flotte hannen på 1,8 kg. Den tok en liten kulehodenymfe på grunt vann

Denne turen ga virkelig mersmak og det spørs om vi ikke skal gjenta denne turen engang. Fikk laga en liten film fra turen også;

JAKTA

Jakt ja, det bor en liten jeger i meg også. Helt fra jeg var liten fanga jeg dyr og hadde med hjem. Som 10 åring knerta jeg småfugl og ekorn fra soverommet og brukte de til fluebinding. En gang jeger, alltid jeger 🙂

Jakta tar ikke fokus fra fiskinga mi, men på den tiden av året det er lov å jakte så er fisket på vei ned. Fisker sjøørret hele året, men unner meg noen turer i skogen også. Jakter sammen med noen forskjellige jakt lag, samt var heldig å knerte en flott 6 tagger som jeg lokka frem med fløyte. Dette er spennende saker!

Audun og jeg knerta hver vår grågås i høst. Disse lokkes med fløyte og lokkegås

Rådyrjakta er spennende syns jeg. Med lokkefløyte fikk jeg lokka inn denne flotte bukken den 11 august. Brunsten var på hell, men det gikk 🙂

Den flotte bukken jeg skjøt i høst er sendt til utstopping

Så langt i år har jeg hatt litt stang ut med hundejakta, men forrige helg ble det stang inn. Fallet og jakta ble festet på film også.

Bobby gjorde jobben

Så da kan jeg oppsummere året med mange fine turer både alene, sammen med ungene og kamerater. Vært mange flotte opplevelser og som dere ser så benytter jeg hver lille anledning til å fiske eller jakte litt. Så lenge helsa holder så skal jeg holde på slik i mange år til 🙂

Har også lagt ut noen flere bilder under bildegalleriet;