Året 2022 i tekst og bilder

I tradisjons tro pleier jeg å ha en oppsummering av jakt og fiskeåret som har gått, i desember måned. Det har vært et meget variert og innholdsrik sesong i år også. Fra tidlig januar til sen desember går sesongen så man kan jo si at dette er en helårsidrett på mange måter. Det er jo en boble og en livsstil som har fulgt meg siden jeg var barn dette 🙂

SJØØRRETFISKET

Vi begynner med sjøørret. Dette er jo ett fiske jeg bokstavelig talt har rett utafor utgangsdøra hjemme og noe som opptar mye av tiden min. Sjarmerende fiske som man jo kan bedrive når som helst og hvor som helst langs den flotte kysten vi har. I år har jeg hatt rett i overkant av 60 turer som har vart alt fra tre kvarter til flere timer. Planlegger ofte turene med tidevann og vær og bestemmer meg sjeldent hvor jeg skal dra rett før. I år har det vært noen utrolig flotte fisker også. Mye stort som har havna i håven i år. Topp 3 har henholdsvis vekt på 2.8 (63cm), 3.1 (65cm) og 3.4 kg (68cm). Har også landa bra med fisk fra 1.7 – 2.2 kg også i år!

Toppfisken ble denne på 3.4 kg og 68 cm

Liker å spekulere og gjøre mine egne valg på hvor og når. Flere ganger man ikke treffer, men det lærer man jo også mye av. Fundere litt. Håpe og tro er viktig. Brått smeller det!

En flott mai sjøørret på 1.4 kg som ble med hjem

Virker som om det har vært og er en oppsving på sjøørret også. Husker godt etterdønningene av tropevarme sommerene i 2017 og 2018. Ett eller annet skjedde og ting var ofte labert på fiskefronten. Men jeg opplever en bedring nå og det er jo bra. Vi får håpe det fortsetter.

Kloss inntil steinene her lusker det ofte fisk

Liker å utfordre meg selv med teknikker og nye plasser også. Man lærer noe stadig med å ikke bare gå i det gamle sporet. Fiska mye mer med flyteline og lange fortommer i år og det har gitt noen uforglemmelige opplevelser. Små fluer og morsomt fiske!

Denne foam flua ga noen artige øyeblikk nå i høst
Denne sjøørreten fikk jeg en tidlig mars dag midt på dagen i solsteka. 3.1 kg
2.8 kilos blank sjøørret som tok flua rett foran bena mine

Blitt endel stort i år, men det er absolutt noe jeg ikke forventer fremover. Det går nok opp og ned med disse men turene og måla blir jo stadig utvidet. Velger nok plasser der man finner disse fremfor kanskje “sikre” valg for å få flest mulig. Det er sånn det har blitt.

Svartkjele og kokekaffe hører med – når man har tid selvsagt
1 april helga ga også noen fine blinkskudd av trane
1 april helga skulle jeg filme sjøørret med drone, men da dukka denne selen opp. Gikk så det spruta inne på grunna. Artig skue!

BRUNØRRETFISKET

Det bor en tørrfluefisker i meg. Det er, etter mitt syn, ikke mye som slår en brunørret på tørrflue og da helst i elv. Kunnskap og utfordringer med insektsliv er nok nøkkelen til suksess her og det er noe jeg bruker mye tid på. Å studere insektsliv er noe som har opptatt meg siden jeg tok mine første skritt. Lese og gjøre oppdagelser, samt å videreføre dette til en imitasjon er noe som virkelig opptar meg. Kanskje mest i vinterhalvåret da fluebinding er hyppigere enn på sommeren. Artig å planlegge og prøve ut nytt.

En lokal brunørret som måtte en tur innom håven til Pettersen. 1.5 kg

Jeg bruker mye bellyboat også til dette fisket. Det å ligge på kastehold og vente på de rette settingene er jo bare magisk. Følge klekkeperioder og se at fisken blir aktiv etter at man har sett den første (eks) vulgataen klekke gjør jo bare noe med meg. Skikkelig i bobla altså.

Mange ganger er det jo lite aktivitet også så da passer det med en cowboystrekk
Slutten av mai/begynnelsen av juni er magisk. Da klekker denne flua, vulgataen. Ørreten går bananas!
En og annen telt tur har det også blitt. Alene og ikke en lyd annet enn fugl og ørretvak.
Denne brunørreten på rett under kiloen gikk langs land å sutta i seg vulgata.
Møtte denne karen også en kveld. Svein Røbergshagen. Trivelig 🙂

Når temperaturen kryper oppover er det også trivelig å ha med ungene på tur. Blir litt annet fokus selvsagt, men også endel fiske med de. Teltliv, bading, insekt studering og matlaging hører også med.

Marcus fikk overta stanga etter at brunørreten bet på
Martin var håvmester. Spennende det også
Gutta boys med kveldens fangst. Gikk rett i panna
Bedre kveldsmat får man kanskje ikke. Iallfall ikke på tur.

Det drar seg fort over mot laksefiske midt juni. Prøver å veksle litt i starten og så gå mer over på laks i min favorittelv, Ågårdselva. Mer om dette litt lenger ned, men først litt fra Islandturen vi hadde sensommer.

ISLANDTUREN

Hovedturen min gikk til Island i år. Etter 2 år med pandemi så var håpet meget stort om tur til Kolahavløya. Planen har jo ligget der i 3 år så og endelig så vi lys i pandemi-tunnellen. Men neida, Putin fant på andre ting og vi var ikke velkommen lenger. Triste saker, men sånn er det. Da ble plan B satt i live og vi valgte å dra til høylandet Arnarvatnsheidi på nord/vest Island. Var der i 2012 også så her hadde jeg litt erfaring med området. Et vannvittig stort platå med mye stillevann og noe elver.

Mellom Afravötn og Arnarvatn Litla ligger det en koie som jeg la merke til i 2012. Den måtte vi jo leie denne gangen. 3 timers biltur inn og vi var på plass. Ronny, Tom-Arne og Ørjan var klare for en uke med ørret og røye.

Her gikk vi fra vann til vann og hadde også to eksklusive døgn i en elv som renner sør i reservatet. En flott elv med mye utfordrende fiske og lange strekk.

En fin ørret jeg fikk på en black ghost nymfe variant. Vekt 1.7 kg
Utstyret var rigga og klart
Det ble mye gåing og dagsmarsjer på Island. Vi snitta nok på oppunder 30.000 skritt pr. dag.

Flere av vanna som fiska bra i 2012 funka ikke i det hele tatt i år. Sånn er det på Island også. Rett plass til rett tid. Men vi fikk våre fisker og hadde noen uforglemmelige øyeblikk her. Lille elvestrekket rett på utsiden av hytta ga flere brunørreter på 1.3 – 1.5 kg på tørrflue

Elvestrekket rett på utsiden av hytta husa noen virkelig pene puddinger
Denne brunørreten på 1.3 kg tok en variant av “dyret” i krok 14

Island er rått asså. Hatt flere turer dit nå og flere skal det bli. De 2 siste døgna hadde vi som sagt fiske i elva sør i reservatet og vi valgte å gå tur/retur begge dagene. Planen var egentlig å overnatte, men været var for ustabilt. Vi tok turen til fots og safa litt der.

Elva var bare nydelig

Men å plukke fisk var ikke lett. Ingen klekkinger og forholdsvis surt og kaldt. Taktikken min ble å søke etter de å trigge de opp. Ofte slik jeg fisker på Kola også når forholdene er slik. Prøver å unngå å denge streamer, med streaking caddis eller en faombille kan også gjøre susen. Jeg valgte det siste. Fikk se hva som bodde i den elva da!

En 2.2 kilos som faktisk vaka på ett brekk. Fikk foambilla drivende og rulla over.
Første fisk var denne på 1.6 kg. Søkte med flua og fant denne i en liten strømkant etter en stein.

Turens høydepunkt var utvilsomt fisken under. På ett meget innbydende brekk fiska jeg av området systematisk. Kasta skrått oppstrøms og fikk se i sidesynet en brun skikkelse som nisevaka over flua mi. Stramma opp og kjente med en gang at dette var noe store greier. Satt liksom fast etter at den stakk av med flua mi!

Denne massive brunørreten ga en real kamp på #4

Nydelig fisk som fikk friheten tilbake etter litt fotografering. 3.8 kg fordelt på 66cm.

Flott urørret med chernobylen planta i munnvika
Fin fisk med blått felt på gjellelokket

Det er ikke bare å plukke slike fisker selv på Island heller. Skal henge høyt disse. Jeg var heldig denne gangen og denne ga en virkelig spiss på turen for min del. Rett og slett en drømmefisk.

LAKSEFISKET

Så var det laks da. Mye av “hverdagsfisket” på sommeren består av laks. Har jo 2 flotte elver bare minutter unna der jeg bor og disse bruker jeg hyppig. I år har jeg hatt 31 turer og landa hele 15 laks. Rett og slett en uforglemmelig sesong men også veldig snodig. Starten var voldsom treg med blanketurer på blanketurer. Hele juni var jeg kun borti en storlaks som gikk seirende ut av duellen. Var rett og slett bekymra på vegne av laksen og teoriene florerte på hvorfor det ikke var fisk i elvene. Men, i starten av juli kom de. Det kom også en liten flom fra fjellet i disse dager og da kom også laksen! Kanskje ett typisk smålaksår med flere fisker mellom 2 – 3,5 kg.

Viktig å kose seg på tur når laksen ikke er på plass i elva

Men så løsna det også. Helt i slutten av juni fikk jeg den første laksen på 5.6 kg i Raset på enhånds. Midt på dagen i solsteken 🙂 Det var laks på elva! Etter dette hadde jeg hyppige turer både sent og tidlig og da gjerne før og etter jobb. Resten av sesongen var preget av både en, to og tre laks pr tur. Må si det etterhvert ble en helt formidabel sesong!

Duskregn og overskya en dag i juli øverst i Ågårdselva

Det kom fisk og viste seg fisk. Rett og slett veldig morsomt og spennende å være i elva på denne tiden. Trivelig å møte folk å slå av en prat også.

Wiren ga en 7.5 kilos på tohånds etterhvert
Flott utsikt fra rullestenene og oppover en dag i juli
En rogntung hoe fra nedre holme i august. 5.4 kg denne

Det ble en sesong for enhåndsstanga dette året. Med små – og mellomlaks på elva så er det morsomt og svært effektivt med flyteline, lang fortom og små fluer! Av de 15 laks jeg fikk ble 12 tatt på enhånds. Moro!

Opplæringsstur med Sondre Ahlsen ga en kroklaks oppunder 10 kg en dag i august. Knøttliten svart flue.
Det koster litt å kjøre laks. Shit au!
Sinna hanne på 3.5 kg fra nedre holme

Var jo rett og slett eventyr fiske dette. Halve sesongen en ren ørkenvandring og resten stikk motsatt. Merkelig, men det er naturen som styrer!

Hadde også en tur til Gaula men der var det blanketur. Elva steg 2 meter og var kakaofarga deler av turen. Sånn er det. 7 timer i bil hver vei og det skulle vise seg at det var hjemme jeg skulle få laks på laks.

Gaula var slem mot oss. Det kom hele bjørker og døde kuer nedover elva mens den steg
Litt flått må man regne med når man er bushman!

Vel, alt i alt en helt utrolig sesong jeg ikke har sett maken til noen gang her hjemme. Mest sannsynlig en av de beste hittil!

JAKTA

Det jaktes også selvfølgelig. Litt høsting senhøstes og inn mot jul er bare en trivelig greie. Med jaktkompiser rundt ett bål, spenningen rundt jakta, hund og alt det der er veldig spennende syns jeg.

Midt august kjører jeg alltid noen runder etter bukken og i år ble det stang inn allerede etter runde to. Etter noen meget spennende minutter med gjet og to killinger kom etterhvert bukken ca 5 minutter før det ikke lenger var skytelys. Bukken spurta rett mot meg og skulle støte meg vekk! På ca 3 meter tverra den og gjorde ett såkalt skinnangrep. Jeg vek ikke en tomme og tenkte at bukken fikk heller fly meg ned. Den ble like overaska som meg og stilte seg opp med breisiden til på ca 50m. Da var jobben enkel med å sende den ut i de evige beitemarker!

En ung bukk skulle fly meg ned, men møtte sin overmann

Har også hatt noen runder etter villsvin i år. Var med litt i ett terreng tidlig vinter i år og her ble det en flott sak etterhvert. Spennende når de kommer på åte og hjertet går amok! Hadde nødvendig kylan til at det ble ett velrettet skudd.

Ett villsvin på ca 35 kg måtte bite i gresset

Har også vært noen runder etter rådyr med hunder her hjemme. Ikke hatt noen skuddsjanser selv, men sett mye dyr. Liker å ha gode skyteforhold får jeg trykker av. Ikke i år. Men nevøen min, Jørgen, fikk hele familien i fanget en fin morgen i Solli.

Jørgen fikk hele sulamitten i fanget med hund på slep. Veldig moro og spennende jakt!

Dett var dett! Tar mye bilder hele året så kunne nok lagt ut endel mer, men det får være bra nå. Nå går vi inn i en julehøytid og kanskje litt mer sjøørretfiske. Håper tempen går litt opp også siden det er mer trivelig å fiske i plussgrader. Noen minus går også fint ellers blir det isfiske 🙂

Skitt fiske!

Comments

1. Her var det mye fint Morten. Du må ta deg tid og samle alt mellom to permer. Garantert hyggelig lesing. Gleder meg til neste sesong og kanskje bidra med en tur eller to ??