Harrtur til Koppang

Oktober = harr. I flere år har vi kjørt harrtur til Koppang og områdene rundt der. Østerdalen viser seg ofte fra sin flotteste side på denne tiden av året, syns jeg. Dalsider i høstdrakt gjør at fisket blir litt magisk. Vi er på jakt etter harr og denne fisken finnes ofte i hopetall her oppe.

Utsikten fra GoPro på brystkassa. Stilleflytende elv og bittesmå vak

Vel, vi kjørte oppover på fredag kveld. Olaf og jeg bare. I sommer kjøpte jeg jo bobil, så denne ble benyttet denne gangen også. Flott sted å overnatte for slike turer.

Vi overnatta tett inntil hytta til Solan på Friland.

Harr har jeg fiska i mange år nå og vet jo godt at denne fisken er litt “smågrinete” på morran. Det er ingen vits å stå opp klokka 7 for å si det sånn. Harren følger nok klekkinger og klekkinger følger temperatur. Henger sammen det greiene her…. Vi sov vel til klokka 9 og hadde en god frokost før vi starta med å rigge stenger.

Friland sett fra “flaket” og oppover. Flotte harr-strekk med perfekt driv for tørrflue.

Vannstand var lav i Glomma denne gangen. Elva her oppe er bred også, så det er mange grunne plasser. Man kan se bunnen hele veien, men fisken er vanskelig å se. Vi hadde en formening om nymfefiske denne gangen, men da vi kom ned til elva først så så vi små fjærmygg på vannet med påfølgende små og forsiktige vak! Tørrfluefisket er jo det artigste syns jeg så jeg starta med en liten palmermygg i str. 16. Fiska på de små vaka og til min store forbauselse så var det pen harr også. Her stod det flere 5-800g harr i strømmen.

Svart palmermygg i str 16 var effektiv.

Første fisk var en pen harr på 800g. Skikkelig fine høst farger også. Denne stod så grundt at jeg ikke hadde trodd det egentlig. Ofte vader man ut på slike plasser uten å tenke seg om, men her vaka det litt så derfor fiska jeg konsentrert uten å vade noe særlig.

En av de første var en pen harr på 800g på palmermygg

Når man først finner en harr så står det som regel fler der også. Vaka pent flere plasser, så da var det bare å stå rolig. Vente litt og gjøre nye kast. Var fort oppe i 10 pene harr på kort tid. En bra start.

Superpuppan fanga flere fine harr også.

Harr er en snodig fisk. Blir aldri helt klok på den heller. Etter en liten “bett-periode” ble det brått helt stille. Ikke ett vak og helt tyst. Sånn kan det pågå en stund før de begynner å bite igjen. De er så samstemte også. Gjelder liksom all harr i området.

“Seilet” er  karakteristisk for harr

Harr i høstomgivelser

Plutselig steg en fisk til å tok flua. Merka at det var noe litt annerledes denne gangen. Fisken bare stod og stanga og ville ikke inn lik som de andre fiskene. En ørret hadde bitt på denne gangen. Ikke store saken, men artig alikevel.

En mindre ørret måtte også innom håven for å hilse på

Olaf og jeg kosa oss fælt. Vi fikk tilsammen 40 harr i fin størrelse + denne ørreten over. Tok en pause i bobilen i mellom slaga også. Tiden flyr når man nyter!