Hjemme fra Bornholm

Foventningene var på topp i forkant av denne turen. Vi ankom bustaden i Gudhjem på kvelden den 11/4. Vi kasta oss fort i seng for å være klare kl. 0430 morgenen etter. Vi startet morgenfisket i Salne bugt øst for hjembyen vår;

Svein og Tommy med belly Meg i Salne bugt

Som dere ser så er ikke været akkurat på vår side. Sol, helt vindstille og krystallklart vann. Ikke akkurat topp forhold dette. Vi var ikke i kontakt med fisk her, så heller ikke noe.Litt senere på dagen etter en handletur og betaling av bolig, dro vi til Mølle vig der vi kjørte på helt til mørket tok oss. Her fikk jeg en “guppi”, en sjøørret på rundt 1,5 kg og en liten torsk. Fikk selvfølgelig friheten tilbake.

dscf5849.jpg dscn0438.jpg

Dagen etter stod vi opp tidlig og dro til Sorthat som ligger på vestkysten. Dette er en plass der det er tatt mange store sjøørreter. Vi rigga pongtongbåten og bellyene her også. Det viste seg at man kunne padle 2-300 meter ut til et rev der man kunne se bunnen hele veien. Dybden varierte fra 0,5 til 10 meter. Det var også nesten som å ligge å drive i en elv. Det strømma skikkelig.

Sorthat

Her var det også blikk stille og varmt, men faktisk en del vak. Sjøørreten var mega var og meget vanskelig å komme inn på. Jeg klarte tilslutt å lure nok en guppi;

Ved skumringstiden lå jeg et stykke unna de andre nærme land og kasta inn mot noen stener. Rett før det ble mørkt bestemte jeg meg for å “legge inn årene”, da jeg padla innover hadde jeg et vannvittig flekk i stanga. Fisken slapp. Jeg ble liggende på samme plass for å forhåpentligvis prøve å lure den på igjen. Fisken begynte å vake etter en stund. Etter en 15 – 20 kast kom den opp som et prosjektil og kasta seg over flua. Klarte ikke å kroke den nå heller… :o(Lørdag morgen dro vi til Mølle vig igjen der vi opplevde et kjempe fiske. Tro det eller ei; jeg var borti fire store fisker uten å klare å kroke en eneste en!!! Jeg trodde tiden hvor jeg opplever “den store skjelven” var forbi, men der tok jeg feil gitt.Når man står der foran en sjøørret på 3-4 kg som vaker, og ikke klarer å beholde roen gjør man mye dumt. Flua setter seg fast i tanga, knute på lina, flua i treet bak osv….Uansett; mista/var borti 4 fisk. Surt…..Måtte trøstespise litt pølser etter dette;

Vi skulle være ute av bustaden kl. 1200, så vi rakk en siste fisketur på morgenen på søndag. Siden vi opplevde bra fiske dagen før, valgte vi Mølle vig denne gangen også. Nå var forholdene litt annerledes; helt vindstille og desto mer sky fisk.Jeg satt på “homo – reka” og klarte å lure nok en guppi;

Så dette ble altså fasit etter tre og en halv dag intensivt fiske. Var borti totalt 8 fisk og fikk 3 av dem. Vanntemperaturen lå på mellom 5 og 8 grader, noe som burde være ideelt. Manglet litt “ruskevær”, da tror jeg resultatet hadde vært helt annerledes!Vil uansett takke Svein og Tommy for en meget hyggelig tur!