Overnattingstur med påfølgende bonanza takter

I år er det 13 året på rad jeg tilbringer 1 april helga i telt langs svenskekysten på jakt etter sjøørret. Pleier å reise ned dagen før dagen, slik at man kan roe fiskenervene, spise god mat mens man ser på vak.

Vi starta med å gå løs på et speka rådyrlår. Tror dette falt i smak hos gutta.

Jostein tester ut speka rådyrlår

Bålkos langs vannkanten, ikke langt unna vaket det sjøørret

I år ble det også tradisjon med villsvinkjøttkaker til kvelds. Nam nam 🙂

Kl. 2200 trakk vi inn i lavoen og fyrte litt for å få opp varmen. Det skulle vise seg at de fleste ville finne soveposen, for snart var det duket for sjøørretfiske i urørte omgivelser:-)

Kl. 0600 dagen etter spratt vi opp. Nå var det bare å finne vaderne og vadeskoa. Først da oppdaget jeg at jeg hadde et problem; vadeskoa hadde frosset! De var stein harde og nesten umulig å få på seg. Men det gikk etterhvert og fiske kunne starte. Jeg vada ut i kjent stil og fant meg en posisjon der jeg har tatt noen fisker før. Vi var litt uheldige med tidevannet, så her måtte man ta til takke med lavvann. Grunne partier og lavvann er ingen god kombinasjon, så vi måtte vade et stykke for å finne fisk.

Jeg var heldig den første timen. Det fulgte fisk i ren torpedo-stil, og før jeg visste ordet av det så hadde jeg netta 7 pene sjøørreter. En liten en og 6 mellom 0,8 – 1,2 kg. Ingen dårlig start på svenskefisket 🙂 Olaf fikk også to pene denne morgentimen.

Etter det var det frokost og dette ble tilberedt på bålet;

Erter, kjøtt og flesk slik det kan tilberedes

Etter frokost begynte det å blåse kraftig, opp mot 10 m/s hørte jeg rykter om. Ikke noe særlig når en må stå å kaste i motvind. Jeg og Olaf gikk da til en liten vik der det var litt le for vinden og da ble det en sjøørret på meg på 1,4 kg

Denne fikk friheten tilbake. Den var nok litt for tynn.

I utgangspunktet så hadde jeg tenkt til å være der i to netter, men alle de andre skulle hjem så da gadd jeg ikke sitte der alene. Dro hjem og sov og tok en alene-tur litt ut på dagen idag (2 april).

Nå hadde vinden dreid mot nord og det var kjapt kaldere i lufta. Troa var allikevel til stede. Fiska over en hotspott, men ikke et napp. Skulle så flytte meg nordover da jeg kom til å se noen unaturlige bevegelser et stykke ut i fjorden. Det blåste bra, så det var ikke lett å se om bevegelsene var unaturlige. Vada så ut og da så jeg at det var mengder av sjøørret som frotsa i et eller annet. På med en giftig wolly bugger (børsten) og det smalt på sjøørret etter sjøørret! Nesten ikke et kast uten fisk 🙂

En pen sjøørret på målet som ble med hjem idag. Legg merke til børstemarken som henger ut av munnen

Det var rene bonanza takter! Her var det bare å gnu på, tenkte jeg. Måtte ta en pause på 16 fisk så jeg fikk varmen i kroppen. For kaldt var det. Nei, shit au, blir heller syk, tenkte jeg. Så det bar ut i vannet igjen. Her skulle det fiskes! Rakk å få en sjøørret til før “bryteren” ble skrudd av. Da skjønte jeg at det var noe galt, og jeg fikk rett; et selhode dukket opp bare 15 meter fra meg. Midt i ørret-mekka. Jeg var ikke alene om godbitene denne dagen. Men jeg kom først og selen tok resten. Avslutta med en pen sjøørret etter å ha flytta meg og så pakka jeg sammen og dro hjem. Alt i alt en godt start på sjøørretfisket 🙂