Prosjekt røye på Skeikampen

Her om dagen satt jeg og en arbeidskollega på jobben å snakka i lunsjen. Han fortalte at han hadde hytte på Skeikampen og vi har også en hytte som vi låner innimellom der. Vi har begge hørt om flere røyevann i nærheten og da var vi ikke vonde å be. Vi planla et aldri så lite røyeprosjekt på søndag. Den velkjente Peer Gyntvegen er vinterstengt og kun åpen for skigåere, så dermed måtte vi ta på oss skia for å nå røyevannet.

Jeg er absolutt ingen bevandret skiløper, så jeg måtte bare gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg forebeholdte meg retten til å gå friteknikk 🙂 Ut i fra kart så skulle vi bruke ca 45 minutter inn til vannet. Først del av løypa gikk bra, men etterhvert kom vi til upreparerte løyper og det var da blodslitet startet!

Å stadig tråkke igjennom, tryne og brøyte seg vei på langrennski koster krefter. Det fikk jeg smertelig erfare idag. De få minuttene vi skulle bruke ble brått til 2 timer! Var virkelig i kjelleren et par ganger der og jeg måtte rett og slett ta noen pauser på veien for å la Mr. MELKESYRE ta seg en bolle. Med tiden til hjelp så kom vi endelig frem til røyevannet vi hadde planer om å fiske i.

Denne turen handlet ikke bare om å få fisk, men å bli kjent og se på mulighetene for fler turer.

Endelig fremme ved røyevarpet fikk vi også smertelig kjenne på at isen var 80-90 cm tykk. Ble litt å borre der ja! Vi fikk satt et par pilkestikker med røyeblink og maggot. Tok ikke lange tiden før det nappa hos meg, men jeg fikk de ikke til å sitte.

Flemming har endelig fått ut røyeblinken agnet med hvit maggot. For oss var vannet helt nytt og da er det alltid spennede å utforske.
Ikke den største røya, men dog arten vi var ute etter

Tiden ble knapp dessverre. Vi hadde jo spist opp mesteparten av fisketiden med å slåss med snøen på vei inn. Men en drøye 1,5 timers fiske ble det jo.

Jeg hadde som sagt endel napp, men jeg slet med å få de til å sitte. Når jeg endelig fikk den første til å sitte så stakk den av med blinken min 🙁 Sena røk asså. Hørt rykter om røslig fisk i vannet, men det er vanskelig å si no om, Kan ha vært en mindre fisk også.

Vi fikk nappa opp et par røyer etter litt justering på blant annet krokstørrelse og hvordan vi satt på maggoten.

Noen ganger må man bare stoppe opp og nyte utsikten

Tiden går så altfor fort når man koser seg, så her var det intet unntak. Brått var klokka såpass at vi måtte vende snuta hjemover. Vi valgte en litt annen rute på vei hjem, noe som gjorde at vi sparte en halvtime der. Alt i alt en dag med blodsmak i munnen og litt hard medfart for hjertet (er kanskje bra det?) Men fisk fikk vi begge samt at vi gjorde noen erfaringer og satt til livs noen tanker for fremtiden.

PS! I morgen er jeg STØL!