Trolling i Vänaren

Igår var jeg en tur ute med Dan Adolfsen og Odd Arne Ruud på trollingtur til Vänaren i Sverige. Vänaren er Sveriges største innsjø, og huser faktisk ferskvannslaks. Laksen lever hele sitt liv i denne sjøen og gyter i Klaraelven (som blir Trysilelva i Norge). Klokka ringte 0315 og da spratt jeg opp 🙂

Etter et par timer i bilen var vi på plass. Det var ennå mørkt og vi la ut båten. Trikset er å få med seg morrabettet her.

Trollingbåten til Dan. Her er alt tenkt på til minste detalj

Vi hadde 10 stenger i vannet kl. 0730 og vi var klare 🙂

På vei ut til de skumle plassene der laksen gjemmer seg

Ferdig rigga dyprigg på den ene siden. To stenger på hver side + plainerboard på hver side. Alt i alt 10 stenger ute

Dan er lommekjent i vannet og vet hvor man skal fiske

Da vi kom over den første grunna måka det på en fisk som kunne minne om en gjedde. Var ikke akkuratt noe laksedrag over den. Rett fikk våre antagelser og opp kom en gjedde på rundt 3 kg.

Gjedde på rundt 3 kg, men det var ikke den vi var ute etter

Rett etter denne fikk jeg på en ny gjedde på rundt 5 kg som kroken røk da den var med båten. Etter det ble jeg bare kalt “gjeddekongen”. Mobbefaktoren satt løst etter denne.

Odd Arne Ruud var med fra TV Østfold for å lage en reportasje om trolling, så etter mine fantastiske gjeddefangster var det hans tur for fisk. Gikk ikke lange stunden før det gikk på en fisk til. Denne gangen var det er pen ørret på 62 cm som ble med hjem til Odd Arne.

En pen Vänaren ørret på 2540g og gjedda på rundt 3 kg

Etter det var det stille en lang stund. Da ble det jo litt spising (for vi hadde jo ikke tid til det de første timene). Men etterhvert løste den ene riggen ut og det var en ny ørret i andre enden av snøret. Denne tok jeg men var desverre rett under minstemålet på 60 cm. Vekta var nok rundt 2,5 kg der også.

En vakker innsjø ørret på 58 cm, men den måtte ut igjen

Etter denne fisken var vi faktisk fornøyd 🙂 Men vi spøkte litt med å si at vi skulle jo hatt en laks i båten. Det hadde jo vært prikken over i´en 🙂

Fikk vel nesten ikke akkuratt sagt det før den ene stanga begynte å “knarre” og regelrett flata ut! Her var det stor fisk på gang. Ingen tvil om det!
Kampen bar preg av stillingskrig, noen korte utras men mest nerver. Denne skulle bare ikke mistes!

Passe fornøyd gutt med laks på 8,2 kg

Det er vel den mest brutale fisken jeg har sett noen gang tror jeg. For en fet fisk! Den veide 8,2 kg og målte bare 87 cm. For å illustrere det jeg snakker om, bare se her;

Sjekk den fisken! Ser ut som en flyndre jo

Litt fler bilder;

For en opplevelse! Har nesten ikke ord

Julaften!

Etter denne fine fisken måtte jeg feire med en julebrus 🙂

Alt ble tatt opp på film også, så jeg skal legge ut dette når jeg har fått sett på det.